Wsparcie rodziców dzieci chorujących psychiczne orazpodniesienie kompetencji rodzicielskich jako profilaktyka osób dorosłych narażonych na kryzys psychiczny.
Projekt skierowany jest do osób dorosłych przede wszystkim rodziców dzieci przewlekle chorych, w tym dzieci cierpiących na zaburzenia psychiczne: zaburzenia depresyjne, zaburzenia lękowe, zaburzenia odżywiania.
Projekt dedykowany jest osobom dorosłym szczególnie narażonym na stres rodzicielski i ewentualne pogorszenie funkcjonowania psychicznego mający swoje źródło w kryzysie choroby przewlekłej dziecka (nastolatka) z Województwa Mazowieckiego.
Jego celem jest podniesienie u uczestników (opiekunów dzieci przewlekle chorych) umiejętności radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych, identyfikacji i eksploracji emocji związanych z problemem oraz zwiększenie odporności emocjonalnej.
Celem programu jest poprawa komunikacji rodziców dzieci chorujących i zmniejszenie stygmatyzacji w otoczeniu.
Stres rodzicielski i choroba dziecka
Stres rodzicielski to pojęcie bardzo szerokie, dotyczące głównie takich zjawisk, jak: poczucie ograniczenia własnych potrzeb wynikające z roli rodzica, poczucie alienacji i braku wsparcia w związku z podejmowanymi obowiązkami, poczucie braku kompetencji rodzicielskich oraz stres wynikający z nienormatywnych zachowań dziecka lub nastolatka. Nadmierne, chroniczne obciążenie emocjonalne i fizyczne u rodziców może prowadzić do wypalenia, z szeregiem symptomów wegetatywnych, a nawet objawami pogorszenia zdrowia psychicznego, głównie depresyjnymi.
Ważne społecznie jest zapobieganie występowania tego zjawiska, poprzez podejmowanie działań wspomagających wzajemne porozumienie w rodzinie. Ilość zachorowań na choroby psychiczne u dzieci i nastolatków systematycznie rośnie, ale rodzice ciągle czują się stygmatyzowani poprzez chorobę dziecka. Można powiedzieć, że mamy do czynienia z dwoma wzajemnie powiązanymi zjawiskami: objawy depresji i innych przewlekłych zaburzeń psychicznych mogą zmieniać obraz istotnych obszarów relacji i radzenia sobie w sytuacjach trudnych u rodziców nastolatków, ale z drugiej strony towarzyszący adolescentom stres w relacjach i poczucie mniejszej skuteczności u ich rodziców podtrzymują objawy. Kumulacja niekorzystnych czynników w rozwoju i kluczowych relacjach zwiększa prawdopodobieństwo rozwoju objawów psychopatologicznych u dziecka i poziom odczuwanego stresu u rodziców. Przeciwdziałanie rozwojowi kryzysów psychicznych u osób dorosłych wiąże się w sposób naturalny z rozwojem i rozbudowaniem poczucia kompetencji i strategii radzenia sobie ze stresem i z emocjami pojawiającymi się w sytuacjach kryzysowych, a także poznaniem i wdrażaniem w życie technik ułatwiających regulację emocji.
Działania prowadzone w ramach zadania mają dostarczyć im wiedzę, rozbudować zasoby i kompetencje, z którymi będą sobie skuteczniej radzić z trudnościami i wyzwaniami, co skutecznie zapobiega rozwojowi zaburzeń psychicznych.
Działania prowadzone w projekcie przewidują przygotowane materiałów edukacyjnych: webinarów, podcastów, artykułów edukacyjnych, które będą rozwijać umiejętności radzenia sobie w sytuacjach kryzysu emocjonalnego, poprawiać zdolności komunikowania się w sytuacjach trudnych, wynikających z wychowania dziecka przewlekle chorującego psychicznie (zaburzenia depresyjne, zaburzenia lękowe, zaburzenia odżywiania).
Będą one publikowane na stronie internetowej projektu.
Materiały będą mogły być wykorzystane w kolejnych latach i poprzez szerokie grono odbiorców, co wpłynie znacząco na utrwalenie rezultatów Projektu.
Zapraszamy do śledzenia projektu i czerpania wiedzy, którą przygotowano dla wszystkich, którzy borykają się ze stresem i innymi objawami emocjonalnym towarzyszącymi chorobie przewlekłej dziecka.
Zadanie dofinansowane ze środków z budżetu Województwa Mazowieckiego.