Self-reg, czyli samoregulacja, to proces, w którym jednostka uczy się zarządzać swoimi emocjami, zachowaniami oraz reakcjami na stresujące bodźce. Samoregulacja odnosi się do umiejętności kontrolowania zarówno wewnętrznych procesów, jak i zewnętrznych reakcji w sposób adekwatny do sytuacji, co pozwala na lepsze radzenie sobie z wyzwaniami codziennego życia.
Self-reg została rozwinięta i spopularyzowana przez kanadyjskiego psychologa Stuarte’a Shankera. Shanker opracował model samoregulacji, który jest szeroko stosowany w edukacji i psychologii rozwojowej, pomagając dzieciom i dorosłym lepiej rozumieć i zarządzać własnym stresem oraz emocjami.
Self-Reg (samoregulacja) to proces, który pozwala dzieciom identyfikować, co wywołuje u nich stres, a następnie uczyć się skutecznych strategii, aby ten stres redukować. Zamiast oczekiwać od dziecka wyłącznie posłuszeństwa i kontroli nad zachowaniem, Self-Reg uczy je, jak rozumieć i radzić sobie z emocjami oraz reakcjami na różne bodźce.
Regulacja biologiczna
Pomaga dziecku lepiej zarządzać swoimi potrzebami fizjologicznymi, takimi jak sen, odżywianie i aktywność fizyczna. Gdy dziecko jest zmęczone lub głodne, jego reakcje emocjonalne mogą być trudniejsze do kontrolowania.
Regulacja emocjonalna
Dzieci często nie potrafią zidentyfikować swoich emocji ani wiedzieć, jak sobie z nimi radzić. Self-Reg pomaga im w nauce rozpoznawania, nazywania i wyrażania emocji w zdrowy sposób.
Regulacja poznawcza
Zdolność do koncentracji, myślenia i podejmowania decyzji może być zaburzona przez stres. Self-Reg wspiera dzieci w rozwijaniu umiejętności radzenia sobie z trudnymi sytuacjami poprzez lepsze zarządzanie swoimi myślami.
Regulacja społeczna
Relacje z rówieśnikami, nauczycielami i rodziną mogą być dla dziecka źródłem stresu. Self-Reg pomaga im w rozumieniu interakcji społecznych i w nauce radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych.
Regulacja prospołeczna
Ostatni obszar dotyczy zdolności do radzenia sobie z wymaganiami społecznymi, takimi jak empatia, współpraca i zrozumienie dla innych.
Self-Reg to nie tylko teoria, ale także praktyka, którą rodzice i nauczyciele mogą wdrażać w codziennym życiu dziecka. Oto kilka praktycznych sposobów, jak można wspierać dziecko w samoregulacji:
Zwracaj uwagę na sygnały stresu
Dzieci nie zawsze potrafią powiedzieć, że są zestresowane. Czasem objawia się to drażliwością, zmęczeniem, wybuchami złości lub wycofaniem. Zwracaj uwagę na te sygnały i pomagaj dziecku zrozumieć, co je wywołuje.
Ucz technik relaksacyjnych
Pomóż dziecku znaleźć sposoby na odprężenie i uspokojenie się. Mogą to być głębokie oddechy, słuchanie relaksującej muzyki, rysowanie lub inne formy wyrażania emocji.
Zaproponuj przerwę
Gdy widzisz, że dziecko jest przeciążone emocjonalnie, zaoferuj mu przerwę. Daj mu czas na odpoczynek, wyjście na spacer lub wykonanie czegoś, co pozwoli mu się zrelaksować.
Daj dziecku narzędzia do samoregulacji
Wprowadź do życia dziecka proste narzędzia, które pomagają w samoregulacji, jak np. „karty emocji”, które pomagają zidentyfikować uczucia, lub gry uczące zarządzania stresem.
Sytuacja: Dziecko wraca ze szkoły i jest rozdrażnione. Ma problem z odrabianiem lekcji, a nawet z drobnymi obowiązkami. Zaczyna się denerwować, krzyczy i płacze, co jeszcze bardziej zwiększa napięcie.
Podejście Self-Reg:
Self-Reg to narzędzie w wychowywaniu dzieci, które uczy je rozpoznawania i zarządzania własnym stresem oraz emocjami. Dzięki temu dzieci stają się bardziej pewne siebie, potrafią lepiej radzić sobie z wyzwaniami i rozwijają zdrowe relacje z innymi. Wspieranie dzieci w samoregulacji pomaga im budować mocne fundamenty emocjonalne, które będą im służyć przez całe życie.
Depresja u dzieci jest coraz częściej diagnozowanym problemem, a jej objawy, takie jak smutek, wycofanie, brak energii czy problemy z koncentracją, mogą mieć poważne konsekwencje dla rozwoju emocjonalnego i społecznego młodego człowieka. Jednym z podejść, które może pomóc w leczeniu depresji u dzieci, jest Self-Reg, czyli samoregulacja. To metoda opracowana przez dr. Stuarta Shankera, która pomaga dzieciom lepiej radzić sobie z emocjami, stresem i trudnymi sytuacjami.
W kontekście leczenia depresji u dzieci, Self-Reg może pomóc dzieciom zrozumieć, co wywołuje ich smutek i przygnębienie, a także uczyć je, jak skutecznie radzić sobie z emocjonalnym przeciążeniem, które często towarzyszy depresji.
Identyfikacja stresorów
Dzieci często nie są świadome, co dokładnie wywołuje ich przygnębienie lub smutek. Self-Reg pomaga im zidentyfikować różne stresory, które mogą wpływać na ich stan emocjonalny. Stresory te mogą być różnorodne – od problemów w szkole, przez trudności w relacjach z rówieśnikami, po konflikty rodzinne lub trudności fizyczne, takie jak brak snu czy zmęczenie.
Regulacja emocji
Depresja często wiąże się z trudnościami w zarządzaniu emocjami – dzieci mogą mieć problemy z wyrażaniem swoich uczuć lub mogą czuć się przytłoczone negatywnymi emocjami, takimi jak smutek, złość czy lęk. Self-Reg uczy dzieci, jak rozpoznawać te emocje i jak na nie odpowiednio reagować.
Samoregulacja a radzenie sobie z codziennymi wyzwaniami
Dzieci cierpiące na depresję często mają trudności z radzeniem sobie z codziennymi zadaniami, takimi jak nauka, kontakty z rówieśnikami czy aktywności fizyczne. Self-Reg pomaga im budować narzędzia do radzenia sobie z tymi wyzwaniami, poprzez lepsze zrozumienie swojego ciała i emocji.
Depresja może prowadzić do problemów z snem, apetytem czy poziomem energii. Self-Reg pomaga dzieciom lepiej zarządzać swoimi potrzebami fizycznymi, takimi jak sen, odżywianie czy aktywność fizyczna, co ma kluczowe znaczenie dla ich zdrowia psychicznego.
Depresja często utrudnia nawiązywanie i utrzymywanie relacji z innymi, co pogłębia uczucie izolacji i samotności. Self-Reg pomaga dzieciom lepiej radzić sobie z trudnymi interakcjami społecznymi oraz uczy, jak budować zdrowe relacje.
Sytuacja: 12-letnia Ania od kilku tygodni nie chce chodzić do szkoły. Często skarży się na bóle brzucha, czuje się smutna, nie ma ochoty na spotkania z przyjaciółmi. Zaczęła mieć trudności w nauce i unika rozmów z rodzicami.
Podejście Self-Reg:
Warto pamiętać, że Self-Reg nie zastępuje profesjonalnej terapii, takiej jak psychoterapia czy farmakoterapia, ale jest wspierającym narzędziem, które może być używane równolegle do innych metod leczenia depresji. Uczy dzieci i rodziców, jak lepiej rozumieć emocje i radzić sobie z nimi, co może znacznie poprawić jakość życia dziecka cierpiącego na depresję.
Nauka Self-Reg w Polsce staje się coraz bardziej popularna, zwłaszcza w kontekście edukacji, wsparcia rodzicielskiego oraz pracy terapeutycznej z dziećmi. Poniżej znajdują się miejsca i organizacje, które oferują kursy i szkolenia z Self-Reg:
Self-Reg Polska to organizacja, która specjalizuje się w propagowaniu metody samoregulacji w Polsce. Oferują różnorodne szkolenia i warsztaty dla rodziców, nauczycieli, pedagogów oraz terapeutów, którzy chcą lepiej zrozumieć, jak stosować Self-Reg w pracy z dziećmi i w życiu codziennym.
Dr. Stuart Shanker, twórca Self-Reg, współpracuje z organizacjami na całym świecie, aby szerzyć wiedzę na temat samoregulacji. W Polsce można uczestniczyć w szkoleniach online oraz kursach organizowanych przez międzynarodowe platformy, które oferują programy Self-Reg.
Centrum Pozytywnej Edukacji w Polsce oferuje różnorodne szkolenia, w tym również z zakresu Self-Reg. Specjalizują się w szkoleniach dla nauczycieli, rodziców oraz terapeutów, którzy chcą stosować techniki samoregulacji w swojej pracy i życiu codziennym.
W wielu ośrodkach terapeutycznych i psychologicznych w Polsce wprowadzane są elementy Self-Reg do programów wsparcia dla dzieci i młodzieży. Można znaleźć warsztaty prowadzone przez psychologów, którzy wykorzystują Self-Reg w pracy z dziećmi z problemami emocjonalnymi, ADHD, depresją czy lękami.
Self-Reg jest coraz częściej tematem warsztatów, konferencji i webinariów skierowanych do rodziców, nauczycieli i specjalistów pracujących z dziećmi. Organizatorzy takich wydarzeń często zapraszają ekspertów od samoregulacji, aby przybliżyć uczestnikom techniki i narzędzia do pracy nad samoregulacją.
Wielu polskich trenerów Self-Reg oferuje również kursy online, które pozwalają na naukę samoregulacji z dowolnego miejsca w kraju. Takie kursy mogą być dostosowane zarówno do rodziców, jak i nauczycieli oraz terapeutów.
Zobacz także